… heter den absolut senaste sol-mousse’n!
Det var inte förrän för bara några veckor sedan som jag träffade på Margret Pinto, VD för EVY Technology som berättade och demade om deras sol-mousse, som jag fick med mig lite bra info med mig hem!
Tidigare åren så har jag alltid köpt Nivea’s solkräm för barn till Nicole och har tyckt att det har funkat helt OK bra, vi har ju använt de flitigt och liksom lagt det på henne innan vi går ut, en gång till under dagen och sen that’s it liksom… Men efter att ha snackat med Margaret om bl.a. att man måste återapplicera en solkräm varannan timma för att få en bra effekt, visste jag absolut ingenting om!! Visste ni det? … Eller att det också krävs en total mängd på 35-40 ml för att det ska räknas som OK mängd med solskydd? Va?! Varför står typ sån info inte på flaskan på solskyddet liksom??? Och sen att en flaska innehåller typ 200 ml = en flaska räcker till knappt en vecka?! Låter ju helt sinnessjukt!
Så därför kommer vi till den första rundan av sommaren prova på EVY Technology’s sol-mousse, både till mig och Nicole, då jag vart väldigt nyfiken på då den smälter in så bra i huden plus att den fördelar sig själv på översta hudlagret = håller längre, fastän ex. man svettas eller torkar sig med handduk, ett annat plus är att flaskan är en aerosol-flaska som innebär att det endast kommer ut mousse ur den och inget in i flaskan, vilket då betyder att den har en mycket längre hållbarhet än en vanlig solkräm, som är typ 1 år…
Denna solmousse finns bl.a hos Babyshop Store som finns inne på Sturegallerian, världens bästa barnbutik enligt mig!
”Ny undersökning visar: Svenskarnas kunskap om solskydd är låg och tre av tio har synliga hudförändringar
En undersökning genomförd av Novus på uppdrag av solskyddsföretaget EVY Technology visar att svenskar har generellt låg kunskap om hur man skyddar sig mot solens skadliga strålar samt hur solskyddsprodukter fungerar. Samtidigt uppger en av tre att de drabbats av synliga hudförändringar på grund av solande.
Enligt de generella standardråden bör solskydd återappliceras varannan timme – något som endast 16 procent av de tillfrågade i undersökningen genomförd av Novus kände till. Det visade sig också att få svenskar vet att det krävs en ordentlig mängd solskydd, 35-40 milliliter, för att uppnå den angivna faktorn. Hela 86 procent, svarade att de inte visste hur många milliliter som ska appliceras.
“40 000 svenskar får en hudcancerdiagnos varje år och cirka 500 av dem dör så det är skrämmande hur dålig informerade vi är och vilka risker vi utsätter oss för. Hudcancer är dessutom den snabbast växande cancerformen. En hög solskyddsfaktor innebär till exempel inte att du kan smörja dig mindre eller med längre mellanrum och ändå vara skyddad”, säger Margret Pinto, VD på EVY Technology.
Undersökningen visar att endast en av tre tror sig veta vad SPF-faktorn betyder, men när de fick chans att förklara hade ytterst få av dem kunskapen. Vidare vet endast 8 procent av de tillfrågade att faktorsiffran på solskydd specifikt endast avser UVB-strålning.
“Något många inte vet är att enligt EU-regler behöver solskyddsprodukter bara inne-hålla 33 procent UVA-skydd i förhållande till angivet UVB-skydd. Detta trots att UVA är de strålar som ger djupare skador i huden, utan att bränna. UVA-strålarna går dju-pare ner i huden och är extra viktiga att skydda sig mot för att undvika skador på längre sikt, framförallt för barn och solkänsliga”, säger Margret Pinto.
Förändringar i huden och solskador är inte alltid direkt synliga för ögat. Samtidigt uppger 30 procent att de har pigmentfläckar eller andra hudförändringar som beror på solandet. Nästan en fjärdedel, 24 procent, svarar också att de använder så lite solskyddsprodukter som möjligt av rädsla för att inte bli brun.” – Utdrag om en undersökning om gjordes på uppdrag av EVY Technology av Margret Pinto, VD för EVY Technology.
Senaste kommentarer